Interviu
PAVEL BRAILA: ”CUM TATA MI-A INSPIRAT ARTA”

Pavel Braila este artistul moldovean care a pus Moldova pe harta artei contemporane și aceasta nu este deloc o metaforă. Născut în 1971,  actualmente Pavel Braila face naveta între Chișinău și Berlin, iar vestea că e primul moldovean expus la Casa de licitație Sotheby’s, l-a readus în vizorul opiniei publice.

Ceea ce i-a determinat cariera de artist la nivel internațional este lucrarea Shoes for Europe, un film documentar despre procesul de schimbare a roților la trenul de pasageri care pleacă din Moldova spre România, lucrare selectată pentru  Expoziția de Artă Contemporană DOCUMENTA 11 (anul 2002). 

Pavel Braila a mai participat la Bienala Europeană de Artă Contemporană Manifesta (anul 2014). Lucrările sale au fost expuse și în expoziții solo la Roda Stern Gothenborg (2012) în Suedia, KulturKontakt Austria (2011), Neue Nationalgalerie (2007) de la Berlin și MIT List Visual Arts Center (2005), SUA.

În anul 2015, printr-un concurs fericit de împrejurări, Pavel Braila a creat conceptul pavilionului Moldovei pentru World Expo de la Milano, fiind și regizorul peliculei Joc. Energy of Life (Joc. Energia vieții), prima producție de lungmetraj în istoria Ansamblului Național Academic de Dansuri Populare ”Joc”, filmul ce a fost proiectat în pavilion de-a lungul expoziției.

Anticipând ziua în care lucrarea sa, WANT (apreciată la o valoare între 15 000 și 20 000 de lire sterline !!!), a fost expusă spre vânzare la Contemporary East sale la Londra, Pavel Braila a găsit timp să răspundă la câteva întrebări puse de Sotheby’s. Iată ce scrie renumita casă de licitație:

"Lucrările lui Pavel Braila sunt un bun exemplu cum se dezvoltă scena artistică contemporană din Moldova. O mare parte din ceea ce expune artistul este legat de identitatea ţării sale de origine şi a locului acesteia in Europa".

Sotheby’s: Ne poţi spune mai multe despre sculptura de neon ”WANT” şi despre inspiraţia din spatele acestei lucrări?

Pavel Braila: Ideea mi-a venit cam pe timpul când lucram la proiectul Father's Dreams, în care exploram ambiţiile pe care le avea tata pentru viitorul meu. El a avut multe aspiraţii pentru viaţa mea profesională, dar niciodată nu s-a gândit că voi deveni artist şi el nu consideră aceasta ca fiind o profesie adevărată. Mi-l aduc aminte, spunând constant, lucruri ca: “Vreau să fii un băiat bun, vreau să ai o purtare bună la şcoală, vreau să-ţi găseşti un serviciu bun, vreau să faci asta, vreau să faci aialaltă”. Acest “vreau” era interminabil, perpetuu, atât de universal, dar, în acelaşi timp, atât de personal, încât am decis să îl captez şi să îl expun.

Sotheby’s: Ne poți spune mai multe despre viața și activitatea ta?

Pavel Braila: Am început să învăț la Universitatea Tehnică, ca să devin inginer. Totuși, când am absolvit, în 1994, toate fabricile și uzinele se închideau. Nu era de lucru și, deoarece îmi doream o pauză de la inginerie, l-am rugat pe un prieten să mă învețe să fotografiez. În acea perioadă nu exista internet și toate publicațiile de specialitate erau în engleză, deci am început să învăț și engleza. Fotografiile mele m-au adus atunci la Carbon Art, prima mea tabără de artă contemporană de la Chișinău, unde am fost expus artei performance și am făcut prima mea lucrare performance. Imediat după, am fost invitat la Amsterdam pentru prima mea expoziție și așa a început totul. În 2002 am fost invitat să particip la expoziția DOCUMENTA.

Sotheby’s: Care e marea inspirație a lucrărilor tale?

Pavel Braila: Cred că un artist de azi este un fel de figură sincretică, care își trăiește viața, absorbând diverse influențe - arta, știința, muzica, politica, treburile casnice. Însăși viața devine principalul proiect artistic. Artefactele ce apar în timpul acestui proces sunt urme sau rămășițe, ca amprentele digitale - un soi de produse secundare și semne ale acestei vieți. Sunt influențat de circumstanțele în care trăiesc, fie în Moldova, fie în altă parte și o parte a lucrului meu este să mențin inspirația vie.

Sotheby’s: Cum ai descrie scena artei contemporane și a galeriilor din Moldova, cum s-a schimbat aceasta de-a lungul carierei tale?

Pavel Braila: În Moldova nu sunt galerii comerciale care să expună artă contemporană. Sper că va veni ziua când va apărea una și eu încurajez colecționarii să investească în arta contemporană și să susțină artiștii locali.

Sotheby’s: Ce simți vizavi de internaționalizarea pieței artistice moldovenești?

Pavel Braila: Deseori, când mă prezint și spun: ”Sunt din Moldova”, majoritatea occidentalilor întreabă unde e asta. În 2001 în newsletter-ul trimis de Manifesta 4 Biennial (festival de artă contemporană) era o hartă a Europei, dar Moldova nu se găsea pe ea. Deci, folosind acest newsletter, am făcut un poster ”Probably Moldova Doesn't Exist” (”Probabil Moldova nu există”). Sper că de atunci mai multă lume a aflat despre existența Moldovei și sper asta să motiveze artiștiii locali și să educe colecționarii și dealerii internaționali.

Sotheby’s: Ce sfat le-ai da oamenilor interesați să colecționeze artă? Și, în particular, ce sfat le-ai da celor interesați în arta contemporană moldovenească?

Pavel Braila: Riscați, nu vă fie frică să cumpărați lucrările artiștilor care nu sunt cunoscuți. O operă de artă sclipitoare poate fi mică și perisabilă.

 

Traducere și adaptare: Diana Guja

Share

Comments