Interviu
Mândra Chic -  Zestre contemporană
Atelierul Mândra Chic creează povești pe pânză,  conectând tradiția cu modernul.  Vă invit să aflați mai multe despre acest proiect plin de basm din România, care valorifică „frânturi” din trecut lucrate de mână, într-o discuție cu Alina Zară Prunean, fondatoare Mândra Chic.


Alina, voi v-ați propus să faceți o punte de legătură între generații. De ce vă doriți asta? 
 

Când eram mici, eu și sora mea primeam tricouri de la mătușa Elena, de fiecare dată când se întorcea din Canada! Erau foarte vesele și colorate. Le purtam tare mândre! Mama Ruță, bunica noastră de poveste, ne întreba dacă știm „ce scrie” pe bluzița noastră. Și ridicam din umeri neștiutoare. Apoi ne „citea” de pe ia ei. Da, ia ei de mireasă era ca o poveste. Buchisită rând cu rând și pe care dumneaei o purta foarte asumat! Citea și de pe iile altora. Era un joc foarte fain pe care îl făcea cu noi! Practic ia, cămașa tradițională, era un adevărat CV al purtătoarei, pe care știa să îl citească toată lumea pe vremuri! Simbolistica era profundă, ca un alfabet. Acum sunt foarte puțini cei care mai știu să descifreze limba asta și cu atât mai puțini cei care o cos în continuare, în această idee. Suntem toți cum eram eu, care habar n-aveam ce scria pe tricoul meu! Eram durdulie și obsedată să mănânc mai puțin, dar pe tricoul meu scria „Je voudrais manger quelque chose”. Ceea ce facem noi astăzi nu este un demers academic sau recuperare de patrimoniu, este un mic manifest cultural local, prin intermediul căruia facem un soi de traduceri contemporane. Pe limba oamenilor grăbiți de astăzi. Bucăți de modele din trecut, mixate cu texte din folclorul vechi sau contemporan. Puse pe tricouri – cel mai popular și purtat obiect vestimentar din lume. Prin intermediul acestui mix noi transmitem un mesaj asumat. Statement. Și ducem o parte din poveste mai departe!



Ce înseamnă tradițional românesc pentru voi și de unde pasiunea aceasta pentru creaţiile unice, autentic românești?


Pasiunea a existat dintotdeauna... Era o oarecare nevoie de apartenență. În viziunea noastră tradițional românesc înseamnă piesa de muzeu sau din lăzile vechi de zestre ori din colecții particulare. Vin apoi piesele care aparțin acestui curent de recuperare de patrimoniu prin replici care încercă să se apropie cât mai mult de autentic și apoi industriile cultural creative - oamenii care creează zestre contemporană. Antropologul Vintilă Mihăilescu face un soi de clasificare a tradițiilor creative. Noi ne regăsim undeva la categoria tradiții creative de produs („opera unor creatori individuali sau instituționali, dedicată pieței”) și tradiții creative de comunitate („pornite din comunitate și dezvoltate în, prin și pentru comunitate, cu intervenția bine temperată a unor experți externi”) Las și un citat interesant din Mihăilescu: „Dar chiar așa, la ce folosesc „tradițiile creative“? În primul rând, la îmbogățit moștenirea, e simplu! Ceea ce s-a întâmplat tot timpul de-a lungul istoriei, dar atunci când „tradițiile“ riscă să „încremenească în proiect“, iar lumea este într-o tot mai rapidă prefacere, un plus sistematic de creativitate pare să fie necesar pentru a le (re)da viață în actualitate. Desigur, ca să ai ce să îmbogățești, trebuie, mai întâi, să păstrezi: conservarea și protejarea de „profanatorii patrimoniului“ sunt primul pas, indispensabil în acest demers. Și aici este însă nevoie de o minimă creativitate pentru a fi o moștenire cu rost, o conservare, și nu o confiscare de unii preoți prea zeloși ai cultului strămoșilor. Al doilea pas, complementar, este cel de valorificare, de în-zestrare a viitorului. Tradițiile nu au voie să devină un cult al trecutului, monopolizat de patrioții neo - „Cântării României“, ci trebuie să fie o cultură vie, care crește din ea însăși.”


Mândra Chic a devenit un adevărat brand și astăzi vedem tot mai multe persoane care redescoperă produsele autentice. Putem vorbi despre conștientizarea valorilor naționale sau totuși este vorba despre un trend? Mândra Chic este, spunem noi, mai mult decât un brand, e un concept devenit stare de spirit, care a cuprins multă lume la nivel național și internațional.  În fapt este o mică întreprindere socială în cadrul Muzeului de Pânze și Povești, care creează zestre contemporană, sub formă de manifest cultural! Fără pretenții de absolut! Mândra Chic însemnă slow fashion, produs local, făcut pe îndelete, original și asumat, înseamnă design autentic și responsabil, lucru manual care însumează sute de ore de dichis și bună rânduială, pledoarie pentru consumul de produs românesc și susținerea micului artizan local. Mândra Chic înseamnă conceptul inovativ, introdus în anul 2009 pe piața românească, care mixează broderii, unele chiar după modele de patrimoniu, cu vorbe brodate din folclorul vechi sau contemporan. Mândra Chic înseamnă implicare în comunitățile din care face parte (Țara Făgărașului și Țara Silvaniei), sub formă de locuri de muncă, exerciții de implicare civică, burse sau ateliere de creție dedicate gratuit copiilor. Mândra Chic înseamnă proiectul internațional de călătorie „Suveica Mamei Ruța în jurul lumii”, care are în portofoliu aproape 1 milion de km. Mândra Chic însemnă colecții etnografice, de cărți poștale cu povești, suveniruri, piese de zestre contemporană, cadouri românești emblematice, educație și dezvoltare locală! Categoric putem vorbi despre conștientizarea valorilor naționale. Când am pornit la drum nu exista acest trand. Poate chiar am făcut parte dintre cei care l-au relansat. Vom supraviețui si pe mai departe, când va trece valul, pentru că misiunea Mândra Chic este de a duce mai departe prin vremuri bucățele de patrimoniu.

Cum ați pornit la drum, cine sau ce v-a încurajat?  Am pornit la drum fără strategie de marketing și plan de business, a fost un manifest cultural, o acțiune civică, o demonstrație de duioșie și forță în același timp! Foarte puțină lume m-a încurajat la început! Nu exista o viziune de ansamblu, plan de viitor. Era o nevoie de apartenență, pe care am dezvoltat totul, pas cu pas. Era în perioada în care abia începeam timid, cu toții, să ne redescoperim rădăcinile. Andreea Tănăsescu, fondatoare comunității La Blouse Roumaine, a făcut o cercetare aplicată și ne bucură de fiecare dată când spune că proiectul nostru cu care am început, „Suveica Mamei Ruța în jurul lumii” este  printre primele, dacă nu chiar prima campanie de promovare şi recuperare a tradiţiilor din România.  Vă mai amintiți cum ați cheltuit primii bani câștigați din activitatea voastră?   După 9 ani de business oficial, continuăm să nu cheltuim decât „pe investiții”. Fie pentru atelierele de lucru, fie pentru completarea colecțiilor noastre sau pentru finalizarea lucrărilor la Muzeul de Pânze și Povești din Mândra, ori pe bursele, taberele, atelierele de creație pe care le dăruim, gratuit, copiilor din comunitățile din care facem parte! Sau investim în diverse campanii de educație și dezvoltare locală! Mândra Chic nu poate fi redus la o dimensiune comercială. E mult mai mult decât atât.

Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat și ce ați schimba dacă ați începe din nou? Nu știu dacă am schimba ceva. Cursul a fost lin... Sunt două probleme pe care le-am identificat. Este vorba de legislație, lipsa de implicare și susținere din partea statului pentru micii producători și antreprenori locali. Și despre lipsa de educație. E dureros să  vedem cum sunt tot mai mulți oameni care nu pot face distincție minimă între un produs lucrat la mașină, în serie, fără suflet, în cadrul unor businessuri care exploatează forță de muncă și un produs lucrat manual, de oameni în mici comunități! Nu avem educația susținerii micului producător local și a consumului de produs românesc. Avem în desfășurare o campanie pledoarie în acest sens, de conștientizare. Ah, și mai e o problemă: incapacitatea de a ne aduna cu toții laolaltă pentru a avea o voce comună care să contribuie la crearea unor strategii publice de protecție a patrimoniului național, la o legislație prietenoasă, la dezvoltarea meșteșugurior autentice, acea masă critică de natură să alimenteze un adevărat „proiect de țară“. Orgolii, ca peste tot. Mai mici sau mai mari.

Care a fost comanda după care ați înțeles că ceea ce faceți, faceți bine și trebuie să continuați, că vă mișcați în direcția corectă?  Spun mereu povestea asta. Librăriile Cărturești au demarat, la un moment dat, un proiect numit Romanian Design. Ne-au invitat cu o colecție de 12 piese în cadrul proiectului. Ne-am făcut un colțișor doar al nostru. Am dus un gard de scânduri din Țara Făgărașului, paie și perne de zestre! Ne-a spus atunci Anca, cea care coordona proiectul, că ceilalți designeri celebri alături de care expunem vând 4-5 tricouri pe lună, deci cele 12 tricouri ale noastre, care poarta un brand necunoscut pe atunci, se vor vinde în câteva luni! După 2 săptămâni ne-a sunat: „Înregistrăm o problemă. Nu mai avem nici un tricou.” A fost momentul în care ne-am asumat și responsabilizat. Până atunci gândisem proiectul doar ca un manifest cultural fără planuri de creștere în alt sens! Ne-am obișnuit cu tricourile Mândra Chic, șorțurile, pernele cu mesaje. Ce alte produse găsim la voi?  Vrem să dezvoltăm partea de textile de casă și câteva colecții pentru copii. Nu uităm batistele de buzunar pentru domni, kiturile Suvenir personalizate pentru diverse comunități și am vrea să ne ocupăm mai mult de cadouri în care să mixăm esența românească cu vibe-ul modern. Care au fost cele mai neobișnuite comenzi? Noi spunem despre Mândra Chic că e un brand cu autor colectiv. În zona comenzilor personalizate un aport minunat îl au și clienții noștri, împreună cu care scoatem tot felul de formule de zestre contemporană. Comenzile cele mai neobișnuite? Ne-am obișnuit cu toate, chiar și cu ideea că este cineva în Dubai care vrea o colecție glam, cu broderii și diamante. Sau Soraya din Japonia pentru care chiar coasem acum o colecție în care mixăm cele două culturi. Interesante, nu neapărat neobișnuite, sunt comenzile în care clienții particularizează foarte mult mesajele din comenzile personalizate: vorbe de la ei, din satul în care au crescut! Pe care numai ei și ai lor le întețeg.

Ce proiecte de viitor aveți? Să mergem înainte, responsabil și asumat, să creștem sănătos, să putem fi de folos și să alinăm doruri cu zestrea noastră contemporană. Și să aducem plus valoare în comunitățile din care facem parte! Să fim în armonie cu toții. Mulțumim, Alina! Să aveți multă bucurie de la ce faceți! Nu uitați, că produsele Mândra Chic pot fi găsite la salonul Moldeco. De câțiva ani am creat o colaborare frumoasă prin care aducem la Chișinău minunățiile de zestre contemporană din Mândra. Iată și întreaga poveste despre Mândra Chic într-un filmuleț emoționant

Text: Victoria Mudreac

Share

Comments